Onderzoek CAR VESDI: Veel logistieke bedrijven klaar voor elektrificatie wagenpark

Iris Tak 14-04-2025
13 keer bekeken 0 reacties

De meeste logistieke bedrijven in Nederland beschikken over voldoende netcapaciteit om hun wagenpark te elektrificeren. Vooral kleine wagenparken kunnen vaak nog laden binnen de bestaande aansluiting, terwijl middelgrote en grote wagenparken – een relatief kleine groep – waarschijnlijk uitdagingen gaan ondervinden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek waarin voor het eerst data van het CAR (Centraal Aansluitingen Register) en VESDI (Vehicle Emission Shipment Data Interface) zijn gekoppeld.

Energiesysteem

Elektriciteitsnet
Netcapaciteit
Laadinfrastructuur

De unieke koppeling tussen CAR en VESDI biedt voor het eerst zicht op de relatie tussen logistieke wagenparken en de netaansluitingen op hun locaties. Het onderzoek is uitgevoerd door het CBS, met ondersteuning van de Topsector Logistiek, de NAL-werkgroep Logistiek en Districon. Zij analyseerden bijna 35.000 locaties waar minimaal 5 bestelauto’s of 1 of meer bakwagens en trekkers geregistreerd staan. Deze locaties vertegenwoordigen 81% van alle vrachtwagens en 32% van alle bestelwagens in Nederland.

Regulier en slim laden

Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de aansluitingen van deze locaties bij ‘regulier laden’ onvoldoende capaciteit heeft. Hierbij is uitgegaan van een ingroeiscenario van 25% elektrische bestelwagens en 10% elektrische vrachtwagens in 2030. Met ‘slim laden’ daalt dit percentage echter naar 19%.

Lees het volledige nieuwsbericht op de website van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur)

Afbeeldingen

Cookie-instellingen