Met bulkaanvragen voor laadpalen kan elektrificatie versnellen

Iris Tak 14-04-2025
14 keer bekeken 0 reacties

Met de toenemende elektrificatie van wagenparken groeit de behoefte aan een efficiënt systeem voor het aanvragen van openbare laadpalen. Een recente pilot onder grote wagenparken toont aan dat een centrale aanpak voor bulkaanvragen van publieke laadpalen de elektrificatie van de zakelijke markt aanzienlijk kan versnellen.

Energiesysteem

Elektriciteitsnet
Netcapaciteit
Laadinfrastructuur

Momenteel kunnen aanvragen voor een publieke laadpaal alleen individueel worden ingediend door de berijder van een elektrische auto. Wagenparkbeheerders kunnen dus geen grote aantallen tegelijk aanvragen, terwijl zij hier wel behoefte aan hebben als onderdeel van de verduurzaming van hun vloot. De pilot laat zien dat een centrale aanpak voor bulkaanvragen uitkomst kan bieden. Dit leidt tot aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en een win-winsituatie voor gemeenten, CPO’s (Charge Point Operators) en wagenparkbeheerders.

Honderden aanvragen tegelijk

Het rapport over de pilot benadrukt dat bedrijven met een gestandaardiseerd proces in één keer honderden aanvragen kunnen indienen. Hierbij gaat het niet alleen om reguliere aanvragen voor publieke laadpalen op korte termijn, maar ook om concrete verzoeken voor de nabije toekomst. Dit bespaart tijd, maakt het aanvraagproces transparanter en geeft de gemeenten en CPO’s meer inzicht in de huidige en toekomstige laadbehoefte. De voordelen van een centrale aanpak zijn duidelijk: een snellere elektrificatie van wagenparken, minder administratieve rompslomp en een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen.

Lees het volledige nieuwsbericht op de website van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur)

Afbeeldingen

Cookie-instellingen