Samen aan de slag met emissieloos bouwen en laadinfrastructuur voor de bouw

13-06-2025
105 keer bekeken 0 reacties

Projectleiders, beleidsmedewerkers en inkopers uit Noord-Brabant en Limburg kwamen op dinsdag 3 juni bijeen voor de Regiobijeenkomst Zuid. Deze bijeenkomst richtte zich op emissieloos bouwen en laadinfrastructuur voor de bouw. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) en de provincies Noord-Brabant en Limburg organiseerden de bijeenkomst.

Het doel van de bijeenkomst: het stimuleren van kennisdeling en samenwerking tussen de deelnemers én laten zien dat emissieloos bouwen haalbaar is.

Ondersteuning voor gemeenten 

Jill Verlinden (SEB - Relatiemanager gemeenten) trapte de middag af door uit te leggen hoe het ondersteuningsprogramma SEB overheden helpt bij het zetten van stappen naar emissieloos bouwen. Het ondersteuningsprogramma maakt daarin onderscheid tussen drie niveaus: het wettelijk verplichte minimum, een basisniveau met een stappenplan van schoon naar emissieloos en een ambitieus niveau voor koplopers. Gemeenten die het SEB-convenant ondertekenen, ontvangen praktische en financiële ondersteuning, zoals advies bij aanbestedingen en subsidies. 

Strategische aanpak laadinfrastructuur 

Beleidsmedewerker Robin Vernout (NAL werkgroep Bouw) nam ons mee aan de hand van de NAL Routekaart om de laadinfrastructuur op de bouwplaats beter te organiseren. Omdat bouwprojecten tijdelijk zijn en het elektriciteitsnet op veel plekken vol raakt, is het essentieel dat gemeenten en ondernemers slim gebruikmaken van hotspots en bestaande aansluitingen. Tools zoals de Vermogenstool en andere handreikingen helpen hen bij het realiseren van toekomstbestendige laadoplossingen. 

Ervaringen uit de praktijk 

Adviseur Markt en Overheid Nick van Tiggelen (Bouwend Nederland) en directeur Corne van den Noort (C Infra) deelden hun ervaringen als koplopers in emissieloos bouwen. Corne begon al in 2021 met elektrisch bestraten en zette elektrische machines in. Dit resulteerde in minder geluid en geuroverlast en minder onderhoudskosten. Toch merkt Corne dat bedrijven emissieloos bouwen niet altijd belonen in aanbestedingen. ‘We willen met zijn allen verduurzamen, dus dat moet ook worden beloond. Zo krijgen koplopers kansen.’ Volgens Nick en Corne is het cruciaal om niet te wachten tot emissieloos bouwen verplicht wordt, maar nú al stappen te zetten. Laadpleinen en samenwerking met opdrachtgevers zijn belangrijke succesfactoren. 

In gesprek over praktijk en aanpak 

Onderzoeker Jeroen Janssen (ElaadNL) begon met een stelling: Een project met elektrisch materieel verschilt voor opdrachtgevers niet van een project met dieselmaterieel. De aanwezige deelnemers zijn het hiermee eens. Jeroen legt uit dat zero-emissie bouwen een andere aanpak vraagt vanwege wisselende locaties. Vroegtijdig nadenken over aansluitingen is cruciaal. Netbewust laden en flexibele laadinfrastructuur zijn belangrijk, hoewel permanente aansluitingen de voorkeur hebben. Er komt veel op ons af, en het is belangrijk om hier nu al over na te denken. Samenwerking is essentieel. 

Samen vooruit! 

Tijdens de groepsgesprekken bespraken deelnemers cruciale thema’s, zoals het belang van marktconsultaties, het vastleggen van zero-emissie-eisen in aanbestedingen en het controleren van de inzet van emissieloos materieel tijdens de uitvoering. Na een korte plenaire terugkoppeling benadrukken Bas en Jeroen het belang van samenwerking tussen markt en overheid. Door samen te werken en ervaringen te delen, kunnen we zero-emissie bouwmaterieel effectiever inzetten. Het is belangrijk om als gemeente of provincie vooraf goed te organiseren en te faciliteren. Dit geeft meer controle over de inzet van duurzame oplossingen. Vergeet daarbij niet om creatief te denken over aansluitmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld evenementen aansluitingen. Zo kunnen we samen werken aan een duurzamere toekomst. 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen