Submenu

Vooral de portemonnee bepaalt wanneer elektrische rijders hun auto opladen

Rutger Diepenhorst 04-09-2024 339 keer bekeken 0 reacties

Eigenaars van een elektrische auto én een dynamisch energiecontract, kijken vooral naar de kosten bij het laden van hun voertuig. Dat blijkt uit onderzoek van &Morgen in opdracht van provincie Noord-Brabant en Enexis.

Bekijk de volledige infographic

Aanleiding voor het onderzoek

Het onderzoeksbureau deed onderzoek naar het laadgedrag van mensen met een elektrische auto én een dynamisch energiecontract. Personen met een elektrische auto én een dynamisch energiecontract laden thuis namelijk op een hele andere manier dan personen die een vast energiecontract hebben.

De groep mensen met zo’n dynamisch contract is de afgelopen jaren erg gegroeid. Voor netbeheerders zoals Enexis is het belangrijk om te weten of deze groei zo doorgaat. Als dat zo is, heeft dat effect op de belasting van delaagspanningsnetten.

Er deden in het totaal 270 elektrische rijders mee aan het onderzoek. Het onderzoeksbureau keek onder andere naar:

  • de redenen waarom elektrische rijders voor een dynamisch energiecontract kiezen;
  • wanneer rijders laden en waarom;
  • hoe de rijders verschillende tools en apps gebruiken;
  • in hoeverre de respondenten een dynamisch energiecontract in combinatie met elektrisch rijden aanbevelen.

Kostenbesparing grootste reden voor dynamisch energiecontract

Op de vraag waarom rijders van elektrische auto’s voor een dynamisch energiecontract kiezen, antwoordde 80% dat dit met name om het besparen van kosten gaat (meerdere antwoorden waren mogelijk). Daarnaast gaf 38% aan dat zij met een dynamisch contract (optimaal) gebruik willen maken van duurzaam opgewekte energie. Iets minder dan een derde van de respondenten geeft aan een bijdrage te willen leveren aan de krapte op het elektriciteitsnet. 

“Ik heb een dynamisch energiecontract om zo goedkoop mogelijk energie binnen te halen. Voorheen had ik een variabel contract. Dat liep af en ik ging ook elektrisch rijden. Dus toen was een dynamisch contract de goedkoopste optie.”

Elektrische rijders besparen geld maar weten niet hoeveel

Alle respondenten geven aan geld te besparen door te laden in combinatie met een dynamisch energiecontract. 80% is tevreden of zeer tevreden met het bespaarde bedrag. Ook al weet ruim een derde van alle respondenten niet om hoeveel geld het precies gaat.

“Ik heb niet uitgerekend hoeveel goedkoper ik uit ben.”

Tarieven bepalen laadmoment

62% van de respondenten maakt bijna altijd gebruik van de laagste tarieven. Daarbij zit er een klein verschil tussen privé rijders en zakelijke rijders. 66% van de privé rijders lukt het vrijwel altijd tegen het laagste tarief te laden, voor zakelijke rijders is dat 54%. Veel zakelijke rijders krijgen een vaste vergoeding voor hun laadkosten. Als zij dus laden op het moment dat het laadtarief laag is, verdienen zij hierop.

Ook locatie én minimale range beïnvloeden laadmoment

Respondenten laten zich bij de keuze voor het laadmoment niet alleen door de tarieven sturen. Ze laden ook wel eens op duurdere momenten. Dit heeft met name te maken met de onmogelijkheid om te laden op de goedkoopste uren, omdat ze op dat moment niet thuis zijn; driekwart van de respondenten benoemt dit. Ook is de tijd tussen aankomst thuis en vertrek soms te kort om goedkoop te kunnen laden.

Altijd een minimale range

Een klein deel van de respondenten geeft aan dat ze het fijn vinden om altijd een minimale range te hebben voor noodgevallen. Zij laden thuis ‘bij’ om bijvoorbeeld 20 tot 30% acculading te hebben - ongeacht het energietarief dat dan geldt.

Mensen met zonnepanelen laden vooral overdag en thuis

87% van de respondenten heeft zonnepanelen thuis. Zij laden het liefst overdag en thuis om de opgewekte energie te gebruiken. Gemiddeld 83% van hun laadsessies is aan hun eigen laadpaal.

Slim laden met apps

Het grootste deel van de elektrische rijders gebruikt een digitaal hulpmiddel om voordelig te laden. Denk daarbij aan apps zoals Tibber en ANWB slim laden. De apps worden vooral gebruikt om:

  • de energietarieven te zien;
  • het eigen energieverbruik in de gaten te houden;
  • laadsessies te starten of te plannen;
  • laadvoorkeuren aan te geven.

Naast apps die speciaal voor elektrische voertuigen zijn, kijkt 70% van de elektrische rijders naar de weersverwachting. Zo maken ze een inschatting van de tarieven voor de komende uren of dagen. 

Als gebruikers hun laadvoorkeuren vastleggen via een app, doet 49% dit via de app die hoort bij de elektrische auto en 15% dat via de app van de laadpaal.

Laden in combinatie met een dynamisch energiecontract is een aanrader

Maar liefst 92% van de respondenten geeft aan dat ze anderen (zeer) zeker aanraden om te laden in combinatie met een dynamisch energiecontract. Dit heeft met name te maken met de kostenbesparing en de eenvoud dat de respondenten ervaren.

‘Ik ben blij verrast hoe slim het systeem is en hoe makkelijk het gaat.’

Volledige rapportage

Wil je meer weten over dit onderzoek? Bekijk de volledige rapportage.

Over Energiewerkplaats Brabant

De energiewerkplaats is een platform voor professionals betrokken bij de energietransitie in Noord-Brabant. Niet alleen op provinciaal niveau, maar ook op regionaal en lokaal niveau. Een platform om samen te werken, elkaar te vinden en van elkaar te leren.

 Volg ons op LinkedIn
 Inschrijven nieuwsbrief

 
Cookie-instellingen