Er is veel maatschappelijk vastgoed in Brabant. Van religieuze instellingen tot dorpshuizen en van culturele anbi's tot scholen. Zij kunnen en willen wel verduurzamen, maar het is niet altijd makkelijk. Wat is er mogelijk? Hoe pak je dit aan? Daarbij helpt het Ontzorgingsloket Maatschappelijk Vastgoed. Deze hulp is kosteloos en geeft de pandeigenaren inzicht in de duurzame kansen van hun pand(en) en hoe deze gefinancierd kunnen worden.
Voorheen konden alleen maatschappelijk vastgoedeigenaren uit gemeenten met minder dan 25.000 inwoners zich aanmelden bij het loket. Nu geldt voor gemeentelijk vastgoed geldt dat de gemeente op 1 oktober 2022 tot 50.000 inwoners mag hebben. Voor de overige maatschappelijk vastgoedeigenaren zit er geen beperking meer op het aantal inwoners. Zij mogen dus in elke Brabantse gemeente gevestigd zijn.
Hoe werkt het?
Het ontzorgingsproces gaat als volgt. Pandeigenaren melden zich aan bij het loket via dit aanmeldformulier. Check van tevoren goed of u aan de voorwaarden voldoet, deze vindt u hier. Een duurzaamheidscoach van het loket beoordeelt of het pand geschikt is voor deelname en neemt contact met u op. Hierna volgt een intakegesprek waarin wordt bepaald wat er nodig is qua verduurzaming en welke hulp het loket kan bieden. Als de wensen en mogelijkheden overeenkomen, zal de coach een ontzorgingsvoorstel doen. Als u akkoord gaat met dit voorstel wordt er een intentieovereenkomst getekend, waarna er een verduurzamingsadvies wordt opgesteld voor de pand(en).
Bent u of kent u iemand die maatschappelijk vastgoed in bezit heeft en is er interesse om te verduurzamen? En wordt er voldaan aan de voorwaarden? Meld u dan aan voor het Ontzorgingsloket Maatschappelijk Vastgoed.
Publicatiedatum: 08-09-2023