Wigger, als directeur ontwikkelingen kan je vast wel vertellen wat Winst uit je Woning precies doet.
'Winst uit je Woning is een organisatie die inwoners enthousiasmeert om energiebesparende maatregelen te nemen. Via collectieve inkoopacties, op individueel huis afgestemd advies, en de organisatie van de uitvoering door veelal lokale partijen, ontzorgt we zowel bewoners als uitvoerende partijen bij het nemen van een groot aantal maatregelen.’
Aan wat voor maatregelen moet ik dan denken?
‘Dat gaat van spouw- en vloerisolatie tot aan HR++glas, kozijnen, zonnepanelen, hybride warmtepompen en waterzijdig inregelen van de cv-installatie.’
Dat klinkt als een breed pakket, maar hoe kom jij dan zomaar bij de gemeente Geldrop-Mierlo terecht?
‘We kregen de tip van onze buurgemeente Son en Breugel,’ springt Julie (regisseur Duurzaamheid) in. ‘Zij werkte eerder al samen met Winst uit je Woning. Na goede verhalen leek het ons ook een aantrekkelijke optie voor inwoners.
Hoezo?
Zoals ik al zei: een proces dat makkelijk is volgen voor gemeente en bewoners, lagere prijzen en alle mogelijkheid om “rond the shoppen” om offertes van andere partijen met elkaar te vergelijken. Er zijn heel wat gemeentes die niet de tijd, expertise of het geld hebben om op grote schaal collectieve inkoopacties op te zetten.
Zoiets kan de gemeente toch ook zelf uitvogelen?
‘Dat kan, maar is erg tijdrovend. Ik ken heel wat gemeentes die niet de tijd, expertise of het geld hebben om op grote schaal collectieve inkoopacties op te zetten. Tenminste, niet op het niveau zoals Winst uit je Woning dat doet.'
Wigger: Dank je voor het compliment.
Julie: Niks te danken. Het is nu eenmaal zo. Op zo’n korte termijn de subsidieregelingen fixen? Daar hebben we simpelweg de capaciteit niet voor.
Wigger: We zijn blij dat we jullie mochten adviseren bij de aanvraag van subsidies.
Over hoeveel uur, dagen of maanden praten we hier? Ik heb totaal geen zicht hoe zo’n collectieve inkoopactie in een gemeente gaat.
‘Bij de eerste samenwerking kostte het opzetten van het traject zo’n 100 uur in twee tot drie maanden tijd. Hier zat het vormgeven van de RRE-waardebonactie bij,’ zegt Julie. ’Alleen het opzetten van de inkoopactie kost de gemeenten ongeveer 40 tot 60 uur,’ vult Wigger aan.
En hoe ga je vervolgens aan de slag? Graag in een paar handige stappen voor de lezers.
‘Een stappenplan? Gaan we regelen!’ Zegt Julie.
[Na enig overleg komen ze tot de volgende lijst. Red].
Stap 1. Doe een omgevingsanalyse
Eerst inventariseer je of bepaalde wijken of doelgroepen meer aandacht en een intensievere aanpak vereisen.’ zegt Wigger.
Stap 2 Bepaal je doelgroep en schrijf een communicatieplan
Zo weten we wie, we hoe en wanneer we mensen informeren. Dat klinkt misschien groots maar dat is een planning maken. En de adressenlijst van eigenaren van grondgebonden woningen vaststellen.
Stap 3. Stuur een brief naar bewoners
In deze brief vertel je op hoofdlijnen wat je plannen zijn. En wat het einddoel is. Bovendien nodig je ze direct uit voor een informatiebijeenkomst.
Stap 4 Organiseer een informatiebijeenkomst
Zijn de beoogde huishoudens per brief? Dan organiseren we samen met de gemeente een informatieavond om inwoners te informeren over energiebesparende maatregelen.
Stap 5 Maak duidelijk waar men vragen kan stellen
In ons geval mochten bewoners met vragen zowel bij Winst uit je Woning als bij ons terecht,’ zegt Julie.
Is het voorwerk gedaan? Dan nemen wij grotendeels het stokje over,’ zegt Wigger. ‘Natuurlijk blijven we een update geven aan de gemeente hoe het gaat.’
In stappen, Wigger. In stappen. Jullie waren net zo lekker bezig.
‘Oh ja, komen ze.’
Stap 6 Start de adviesgesprekken met bewoners
‘Online hebben bewoners de mogelijkheid zich vrijblijvend aan te melden voor één of meerdere maatregelen. Onafhankelijke adviseurs gaan op verzoek bij bewoners langs om hen te adviseren over de specifieke mogelijkheden rondom spouw- en/of vloerisolatie. Hebben we de wensen binnen? Dan gaan we naar stap 7.’
Stap 7 Stuur bewoners offertes
‘Nu ontvangen bewoners offertes op alle mogelijke en gewenste maatregelen en worden zij in staat gesteld om deze verder door te bespreken met het adviesloket van Winst uit je Woning. Ook de mogelijkheid om in dit hele traject onafhankelijk financieel advies in te winnen wordt steeds verder geïntegreerd als onderdeel van de inkoopactie.’
Stap 8 Koppel bewoners aan de uitvoerende partij
‘Dit doen we natuurlijk alleen als ze akkoord zijn,’ zegt Wigger. ‘Dat lijkt me nogal logisch. Dat hoef je er toch niet bij te zeggen?’ zegt Julie. Wigger: ‘Ik vind van wel. Bewoners krijgen toegang tot het CRM-systeem met daarin klantinformatie en getekende offerte. We nemen een groot deel van de werkzaamheden in het voortraject over. Dit scheelt tijd voor de uitvoerende partij en we zien dat er zo minder fouten worden gemaakt. Meer head space voor energiebesparend werk. Daar huur je ze tenslotte toch voor in?’
Hoe kom je aan al die partijen? Heb je die op voorhand al in een portofolio ofzo?
‘Wat ik fijn vind is dat er met veel lokale gecertificeerde partijen wordt gewerkt,’ zegt Julie. ‘Door transparant te zijn dat we in dit project met meer partijen werken, zie je dat ze prijs omlaag gaat en kwaliteit omhoog.’ ‘We merken dat deze aanpak het prettigst werkt,’ zegt Wigger.
Hoe weet je nu dat de kwaliteit hoog is?
‘Door een puntensysteem,’ zegt Wigger.
Puntensysteem?
‘De winnaar scoort per maatregel gemiddeld het best op alle criteria, waarbij extra punten worden toegekend voor lokaal gevestigde partijen. We stellen als vereiste dat bedrijven altijd gecertificeerd. Dan zijn ze tenminste verzekerd, mocht er iets misgaan. En gaat een bedrijf failliet? Of geven ze écht niet thuis? Dan lossen wij het probleem op. Gelukkig komt dat niet vaak voor,’ zegt Wigger. ‘We doen er alles aan om de gemeente niet in verlegenheid te brengen.’
Dat snap ik. En wat zijn de reacties van de bewoners?
Julie: ‘We hebben na de diverse acties klanttevredenheidsonderzoeken gehouden naar bewonersvertrouwen en verbetering en innovatie. Winst uit je Woning kwam zeer goed uit de bus.’
De cijfers van de inkoopactie van de de gemeente Geldrop-Mierlo op een rij
- 10.482 grondgebonden woningeigenaren ontvingen een brief met de vraag zich aan te melden voor één of meerdere maatregelen.
- 1100+ maatregelen aangevraagd
- 400+ concrete offertes gestuurd
- 91 opdrachten uitgevoerd
- 83% van de deelnemers gaf de actie een 8 of hoger.