Minder stilstaan én minder kilometers

30-09-2020 150 keer bekeken 0 reacties

Een supergoed initiatief dat is gestart in Brabant is OnzeAuto. Zij zijn drie jaar geleden gestart en zijn nu bezig met schaalvergroting. Brabant geeft Energie hielp dit initiatief met de financiering en opschaling en vroeg OnzeAuto hoe het nu gaat.

Hoi Marcel, vertel eens! Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Marcel Kloprogge. Sinds 3 jaar ben ik actief met OnzeAuto; een platform om auto’s te delen binnen besloten kring. Hiermee kunnen mensen die in dezelfde straat of buurt wonen samen een auto delen zonder al het gedoe. Wij zorgen met behulp van een app namelijk dat alle ritten bijgehouden worden, de verzekering geregeld is en alle kosten onderling verrekend worden.

Hoe is dit idee ontstaan?

Het is begonnen in Noord-Brabant, waar we onze eerste pilot draaiden met een paar BMW’s onder de noemer ‘samen slim rijden’. Deze werden alleen in Helvoirt gebruikt, maar na een half jaar bleek het zo’n succes dat ik besloot OnzeAuto op te richten en landelijk op te schalen. Inmiddels zijn we in heel Nederland te vinden, mede dankzij Brabant geeft Energie.

Wat zijn de voordelen van een deelauto?

Het delen van auto’s heeft enorm veel impact op de samenleving en op duurzaamheid. Een deelauto kan 5 tot 6 normale auto’s vervangen. Daarbij zie je dat mensen minder vaak de auto pakken. Gemiddeld neemt het individuele gebruik met 25-30% af, doordat je expliciet nadenkt of je de auto wel of niet nodig hebt. Tegelijkertijd staat hij minder vaak stil, omdat ‘ie gedeeld wordt. Dit versterkt elkaar: je maakt minder individuele kilometers én de auto staat minder vaak geparkeerd in de straat.

Hoe werkt het concept?

De auto deel je met mensen die bij jou in de buurt wonen en je betaalt voor het gebruik. Vaak zie je grotere groepen mensen die meerdere auto’s samen delen. Hoe groter deze kring is, hoe hoger de beschikbaarheid van één auto is. Dit maakt het gebruik zo efficiënt mogelijk. Je kijkt in de app of de auto beschikbaar is op het tijdstip dat jij hem wilt gebruiken. Achteraf worden de kosten verrekend naar ieders individuele kilometers en uren. Alles gaat via een app die ontworpen is om alles zo makkelijk mogelijk te maken.

Komt er onderling dan geen conflict, als meerdere mensen de auto willen gebruiken?

Het mooie is dat iedereen juist heel respectvol met elkaar omgaat. Wanneer iemand de auto wil reserveren op een tijdstip dat deze niet beschikbaar is, wordt er onderling overlegd of het mogelijk is om bijvoorbeeld een uurtje eerder terug te zijn. Het is echt een community met gedeelde belangen. Delen vraagt om communiceren met elkaar en betrokken zijn. De app zorgt er gelukkig ook voor dat alle ‘vervelende’ randzaken uit handen worden genomen. Je wilt natuurlijk niet om betalingen vragen bij de ander. Dat verzorgt OnzeAuto.

Waarom is het delen van auto’s zo belangrijk?

Het gaat vooral om de essentie van het delen. Dit is namelijk iets heel anders dan huren. Met delen draag je zelf mede de verantwoordelijkheid voor de zorg om de auto. Je kunt deze samen schoon en heel houden. Bovendien draag je ook verantwoordelijkheid voor de auto als hij stil staat. Je hebt respect voor het voertuig en de mensen met wie je deze deelt. Je kent elkaar, dus je maakt er geen misbruik van.

Wat is jouw visie op mobiliteit in de toekomst?

In de toekomst verschuiven we volledig van brandstof naar elektrisch. Van bezit naar gebruik. Zoals ik het voor me zie zal iedereen toegang hebben tot mobiliteit, zonder noodzakelijk een auto te bezitten. Dat maakt je flexibeler. Je kiest voor mobiliteit en daarbinnen kan je kiezen welk vervoersmiddel je wilt gebruiken. In de binnenstad gaan we meer fietsen en lopen, voor langere afstanden OV en elektrische vervoersmiddelen. Mensen zijn uitstekend zelf in staat te kiezen wat het beste past.

Wat hoop je in de toekomst te bereiken met Onze Auto?

Ik wil in de stedelijke omgeving de straten teruggeven aan voetgangers en fietsers. Er is geen ruimte voor auto’s. Je wilt kunnen spelen, lopen, ontmoeten. Nu zijn het parkeerplaatsen.

Tegelijkertijd wil ik de mensen wel mobiel houden en krijgen. Ze moeten dus wel toegang tot mobiliteit hebben. Niet alleen steden, maar ook buitenwijken. Mobiliteit is noodzakelijk. Maar dat kan ook duurzaam.

 

0  reacties

Over Energiewerkplaats Brabant

De energiewerkplaats is een platform voor professionals betrokken bij de energietransitie in Noord-Brabant. Niet alleen op provinciaal niveau, maar ook op regionaal en lokaal niveau. Een platform om samen te werken, elkaar te vinden en van elkaar te leren.

 Volg ons op LinkedIn
 Inschrijven nieuwsbrief

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.