Submenu

Verleng de levensduur van je elektrische fiets met fietsaccu revisie

Minke van Boekel 07-02-2023 142 keer bekeken {0} reacties

Fietsen is goed voor je, en goed voor het milieu. Maar een fietsaccu verslijt relatief snel en dat bepaalt de levensduur van je elektrische fiets. Fietsaccu-revisie draagt bij aan een circulaire economie door fietsaccu’s van e-bikes te reviseren. Brabant geeft Energie interviewde Hannes de Jong.

Het woord e-bike koppelen we meteen aan het thema duurzaamheid. Fietsen is goed voor je, en goed voor het milieu. Maar de fietsaccu van een e-bike verslijt redelijk snel en dat is bepalend voor de levensduur van je elektrische fiets. In plaats van een nieuwe fiets of nieuwe accu te kopen, kun je bij Heskon terecht voor een duurzamere oplossing, namelijk accurevisie.

Doordat ze zoveel mogelijk onderdelen van de oorspronkelijk accu hergebruiken en alleen de versleten energiecellen vervangen, wordt de levensduur van je accu verlengd en het milieu zo min mogelijk belast. En mocht je fietsaccu niet meer te redden zijn, dan worden de onderdelen alsnog hergebruikt in lichtere apparaten, zoals een zaklamp. Zo gaat het nog jaren mee!

Kun je jezelf voorstellen?

Ik ben Hannes de Jong, eigenaar en directeur van Heskon BV. Dat is officieel de naam, maar wij positioneren ons naar buiten toe via de website fietsaccu-revisie.nl. Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd met specialisatie in Japanse productietechnieken. Daarna ben ik in de IT werkzaam geweest om processen te analyseren en met IT efficiënter te maken. In 2019 ben ik begonnen met het zelf reviseren van elektrische fietsaccu’s. Voorheen was het alleen via marketing; we hadden websites en daar boden we die dienst aan. Het werk besteden we toen uit aan bedrijven die dat werk al deden.

Kun je het initiatief uitleggen?

Wat we doen, zit al in de naam van de website. De fietsaccu is een bijzondere accu. Wat veel mensen nog niet weten, is dat een elektrische fiets geen 20 jaar meegaat. De fiets en de componenten wel, maar de accu verslijt. Gemiddeld genomen presteert een fietsaccu na een jaar of 5 significant minder: je merkt dat omdat je minder ver kunt fietsen met een volle accu vergeleken met voorheen. De consument kan dan drie dingen doen. Ze kopen een nieuwe fiets, want dat is wat de fietsfabrikanten het liefst hebben. De tweede optie die vaak aangeboden wordt, is een nieuwe accu, maar die zijn duur. De derde optie in dit geval is de accu laten reviseren. Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de batterijen van je afstandsbediening vervangen. Bij ons is het dan net iets complexer, maar in essentie is het precies dat. Bovendien heb je door het verlengen van de levensduur van de accu ook weer minder grondstoffen nodig voor nieuwe accu’s.

Voor wie is het bedoeld?

Eindgebruikers kunnen zelfstandig bij ons terecht via de website. Toch gaan veel consumenten eerst naar hun fietsenmaker en ook fietsenmakers (de vakhandel) kunnen bij ons terecht.

Waarom doen jullie dit?

Gaandeweg, kom je erachter dat het beter kan. De helft van de accu’s die wij aangeboden krijgen ter revisie zijn niet meer nieuw te koop. Je hebt dan maar weinig keus: of je gooit de fiets weg of je laat de accu maken. Je merkt dan dat de fietsenbranche toch niet zo duurzaam is. We streven ernaar om de waarde zo hoog mogelijk te houden en zo bij te dragen aan een circulaire economie. Bij bijvoorbeeld hybride of elektrische auto’s letten mensen heel goed op de accu’s en stellen ze hier ook vragen over tijdens een aankoop. Bij het kopen van een e-bike gebeurt dat niet, terwijl een fietsaccu meer slijtage ondergaat en over het algemeen harder moet werken dan een autoaccu. Mensen zijn hier helaas niet van op de hoogte.

Hoe of wanneer is het idee ontstaan?

Ik ben in 2010 begonnen met het verkopen van accu’s en opladers voor MacBooks. Meestal verslijten de accu’s, maar is de laptop zelf nog in orde. Uiteindelijk ben ik in 2016 terecht gekomen bij fietsaccu’s. Ik had toen al enkele jaren ervaring met accu’s en met fietsenaccu’s zat ik meer in een niche. Er bestonden natuurlijk al verschillende bedrijven die dit deden, maar ze boden geen transparantie naar de consument toe; er was een hoge drempel en veel onduidelijkheid. Dat is iets wat de klant niet wil. Uiteindelijk heb ik ervoor gezorgd dat dit op een klantvriendelijkere manier aangeboden kan worden en zo is het balletje gaan rollen.

Wat doen jullie om het proces duurzamer te maken?

Al vroeg kwamen we erachter dat veel van de batterijen niet meer bruikbaar waren voor een fietsaccu. Een klein deel, zo’n 20%, kon nog wel gebruikt worden. Misschien niet per se voor de fiets, maar ze waren in ieder geval niet kapot. Toentertijd konden we de accu’s en batterijen niet op een duurzame manier eruit halen. Het moest simpel gezegd kapot worden gemaakt en dat zorgde ervoor dat we het niet konden hergebruiken. We hadden niet de juiste tools en machines ervoor. Nu kunnen we met behulp van een speciale machine de accu’s duurzaam uit elkaar halen, de batterijen scheiden en zo ook de kwaliteit van de batterijen behouden. Die batterijen gebruiken we dan voor andere doeleinden in plaats van dat we het weggooien. Een versleten fietsaccu kan zo dus als powerbank nog makkelijk jarenlang een iPhone volladen, omdat je het op een lichtere manier belast.

Welke uitdagingen hebben jullie moeten overwinnen?

Toen we net waren begonnen, besteden we de dienst uit aan andere bedrijven. In de loop van de tijd liepen we tegen een paar beperkingen aan bij enkele partners, zoals geen constante productiekwaliteit geleverd krijgen. Dit heeft geresulteerd in de beslissing om uiteindelijk zelf een productiebedrijf te gaan starten en in te richten.

Hebben jullie hulp gehad van organisaties?

Ik heb het idee voor de machine bij een duurzaamheidsfonds in de gemeente Tilburg voorgelegd. We hebben toen van de gemeente en Midpoint Brabant een subsidie gekregen om op onderzoek uit te gaan. Zo hebben wij zelf een machine kunnen maken om accu’s duurzaam uit elkaar te halen.

Wat willen jullie bereiken?

Het belangrijkste voor nu is dat we een goed bedrijfsmodel hebben waarbij we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een goede, relevante baan kunnen bieden en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere wereld. Natuurlijk moeten we dit ook vasthouden en op een gezonde manier laten groeien. Als ik zou mogen ‘dromen’, zou ik willen dat de fietsenbranche fietsaccu’s maakt die net zo lang meegaan als de fiets zelf. En dat bedrijven producten maken die reparabel zijn. Ik stoor me persoonlijk heel erg aan de wegwerpmaatschappij; er wordt tegenwoordig veel weggegooid wat niet kapot is.

Wat is er nog nodig?

Vooral veel zichtbaarheid. Een groot deel van de eindgebruikers weten niet wat wij doen. Veel mensen met een e-bike weten nog niet eens dat de accu snel zal verslijten. Mensen moeten daarnaast aangemoedigd worden om dingen te laten repareren in plaats van te vervangen.

Heb je tips voor mensen met een goed idee of die aan het begin van een project staan?

Doen! Gewoon beginnen, daar ben ik echt een voorstander van. Begin klein: je hoeft niet meteen honderden euro’s op te halen of te investeren. Klaag je bijvoorbeeld over rotzooi langs de weg, pak dan een zak en ruim het op. Organiseer een straatfeest en ruim met twintig man op. Drink daarna samen een pilsje. Doe dit ieder kwartaal, dit kun je allemaal zelf doen. Blijf niet thuis piekeren over het probleem.

Over Energiewerkplaats Brabant

De energiewerkplaats is een platform voor professionals betrokken bij de energietransitie in Noord-Brabant. Niet alleen op provinciaal niveau, maar ook op regionaal en lokaal niveau. Een platform om samen te werken, elkaar te vinden en van elkaar te leren.

 Volg ons op LinkedIn
 Inschrijven nieuwsbrief

 
Cookie-instellingen