Binnen de RES-regio Noordoost Brabant heeft de gemeente Land van Cuijk afgelopen zomer een ‘communicatieplan Energietransitie’ ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid voor het aankomende kwartaal. In dit plan wordt de communicatie van de RES zo concreet en eenvoudig mogelijk overgebracht naar (voornamelijk) inwoners.
Het communicatieplan is bedoeld om de kennis en communicatie rondom duurzame energie te faciliteren, waaronder de Transitievisie Warmte en de RES. De ‘primaire doelgroep’ van het plan zijn de inwoners van Land van Cuijk (onderverdeeld in huurders en woningeigenaren). De ‘secundaire doelgroep’ zijn de betrokken partijen en instanties van de RES. Maar hoe zit zo’n communicatieplan in elkaar?
Claudia Beckers, is beleidsmedewerker duurzaamheid en omgevingswet in de gemeente Land van Cuijk. Hieronder deelt ze goede praktijken vanuit het communicatieplan:
Goede praktijk 1: Een driedelige aanpak
De communicatieaanpak is opgedeeld in drie thema's: warmte, duurzame energieopwekking en besparing. Op basis van deze categorieën heeft het communicatieteam binnen de gemeente Land van Cuijk de inhoud en de agenda verdeeld: op elk thema zit een communicatiemedewerker.
Door middel van een kwartaalkalender houdt de gemeente Land van Cuijk bij wanneer en wat er moet gebeuren in het kader van de drie thema's. Eén keer in de twee weken deelt de gemeente Land van Cuijk een nieuwsbericht met haar inwoners. Daarnaast worden er folders met inwoners gedeeld en heeft de gemeente social-media kanalen en een website die worden bijgehouden. Op de kwartaalkalender wordt ook interne communicatie vermeld.
Per thema is er één communicatiemedewerker ingezet. ‘Het helpt om met meerdere mensen gericht aan de slag te gaan met zo’n communicatieplan’ zegt Claudia. ‘Op die manier kunnen communicatiemedewerkers bij elk artikel de boodschap scherp overbrengen. Het zorgt er ook voor dat elk thema blijft leven. En dat is nuttig’.
Goede praktijk 2: Helderheid en herkenbaarheid creëren
Het doel van het communicatieplan is simpel; energietransitie zo eenvoudig en helder mogelijk maken voor iedere inwoner in Land van Cuijk. Welke concrete stappen kunnen inwoners met een koop- of huurhuis nemen om duurzaam(er) te wonen? De energietransitie heeft betrekking op iedereen, daarom moet deze ook op een toegankelijke en vatbare manier gecommuniceerd te worden. Omdat RES-bestanden vaak technisch en complex zijn, is het van belang om een vertaalslag voor de inwoner te maken. Door middel van een overzichtelijke flyer of adviezen op de website bijvoorbeeld. In deze flyer heeft het communicatieteam alle energiebesparende maatregelen op een rijtje gezet die huiseigenaren én huurders kunnen inzetten om de overgang naar een aardgasvrije regio te vergemakkelijken.
Goede praktijk 3: Subsidie aanvraag
Een van de grote uitdagingen van de energietransitie is om huiseigenaren, maar óók (ver)huurders te betrekken. De gemeente Land van Cuijk heeft hiervoor ook de RREW subsidie aangevraagd. Deze subsidie is bedoeld voor kleine energiebesparende maatregelen, zoals LED lampen en tochtstrips. Gemeenten kunnen zelf kiezen hoe ze de subsidie inzetten. De gemeente Land van Cuijk kiest onder andere voor de inzet van energiecoaches. Dankzij deze subsidie kan de gemeente energiecoaches inzetten om de energiebesparing bij inwoners onder de aandacht te brengen. Een energiecoach zal samen met de inwoners kijken wat een goede maatregel is.