Iedere vier jaar stelt de gemeente Boxtel een nieuwe duurzaamheidsagenda op. Daarin geeft de gemeente concrete invulling aan de projecten waaraan ze de komende jaren willen werken. Als projectmedewerker duurzaamheid is Lotte Faasen verantwoordelijk voor de uitvoering van deze duurzaamheidsprojecten. ‘Afgelopen voorjaar zijn we begonnen met de nieuwe editie van de agenda’, vertelt ze. ‘In april organiseerden we een bijeenkomst met bewoners en organisaties, om hen om input te vragen.’
Duurzaam Weekend
De bijeenkomst bleek niet alleen vruchtbaar voor de duurzaamheidsagenda, maar leidde ook tot een ander duurzaam evenement: het Duurzaam Weekend. ‘De Centrum Ondernemingsvereniging, die de winkels en horeca in het centrum van Boxtel vertegenwoordigt, organiseren tussen april en oktober bijna wekelijks een themaweekend. Tijdens deze bijeenkomst kwam iemand van hen op het idee om iets met duurzaamheid te doen. Toen heb ik gekeken of we als gemeente samen met de Ondernemingsvereniging en Transitie Boxtel - de lokale vrijwilligersorganisatie op het gebied van duurzaamheid - een evenement konden organiseren.’
Zolang het maar lokaal is
Zo werd het Duurzaam Weekend geboren: een markt waarop lokale ondernemers die iets met duurzaamheid doen hun product kunnen laten zien. ‘Bijvoorbeeld een zonnepanelenbedrijf, een warmtepompproducent, bedrijven die groene daken maken, deelvervoer creëren of elektrische fietsen ontwikkelen – zolang het maar lokaal is.’
‘Het is eigenlijk een informatiemarkt’, legt Lotte uit. ‘We organiseren lezingen vanuit ons eigen energieloket Brabant Woont Slim, over wat mensen kunnen doen voor het verduurzamen van hun huis. Een van de winkels organiseert een duurzame modeshow en we hebben activiteiten voor kinderen. Als gemeente willen we er daarnaast de nieuwe Duurzaamheidsagenda presenteren aan bewoners, zodat ze daar ook direct vragen over kunnen stellen.’
Enthousiasme en draagvlak
Het Duurzaam Weekend is voor Boxtel een manier om duurzaamheid onder de aandacht te brengen bij bewoners en ondernemers en om enthousiaste partijen met elkaar in contact te brengen. ‘Ik hoop dat mensen enthousiast worden en zelf aan de slag willen gaan. Dat is het hoofddoel: informeren, inspireren en activeren. Hopelijk leidt de markt ertoe dat mensen hun woning willen gaan verduurzamen en nadenken over hun eigen impact. En we kunnen er ook informatie delen over de RES om mensen bewust te maken over wat er gebeurt. Dat kan ook zeker voor draagvlak zorgen.’
Tips en lessen
‘Ik ben heel benieuwd of er andere gemeenten zijn die ook zulke evenementen organiseren en hoor het graag als zij tips hebben! Zelf heb ik bij de voorbereiding van dit weekend alvast geleerd dat je als gemeente niet te veel zelf moet willen doen’, vertelt Lotte. ‘Ik zit nu met twee organisaties aan tafel die een supergroot netwerk hebben in Boxtel. Daar moet je echt gebruik van maken en ze blijven aanmoedigen om ideeën aan te dragen. Ik zie mijn rol dus vooral als facilitator. Als ze iets van de gemeente nodig hebben, dan help ik daarbij. Maar vaak is de conclusie dat zij eigenlijk heel goed weten wat er bij mensen aanslaat.’